Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesülete
2020.08.31.
Palkovics: Az induló tanév mérföldkő a szakképzés történetében
Mérföldkő a magyarországi szakképzés történetében 2020/21-es tanév, átalakul a szakképzés intézményi szerkezete, struktúra- és szemléletváltás kezdődik az oktatásban – hangsúlyozta Palkovics László innovációs és technológiai miniszter hétfőn, az online megtartott országos szakképzési tanévnyitón.
(Forrás: Magyar Nemzet)
 
2020.08.31.
Tanévkezdés a járvány árnyékában, hitelből
Van olyan fővárosi iskola is, ahol egy héttel a tanévkezdés előtt levélben értesítették a szülőket: ha a szeptember elseje előtti két hétben gyermekük külföldön tartózkodott, az első hetekben ne vigyék be az iskolába. Az viszont nem derült ki, ez azokra a családokra is vonatkozik-e, akik zöld jelzésű országban nyaraltak a szóban forgó időszakban – a Nemzeti Népegészségügyi Központ tájékoztatása szerint ugyanis a sárga vagy piros jelzésű országokból hazatérő tanulóknak eleve két hétig hatósági házi karanténban kell maradniuk, amit csak két negatív vírusteszt mentesít. Azt valamennyi iskolai eljárásrend megemlíti, ha valakin a vírusfertőzés tüneteit észlelik, el kell különíteni, illetve otthon kell maradnia. A kormány fel is szólította a szülőket és a pedagógusokat: mindenki legyen tisztában a koronavírus tüneteivel, és már a legenyhébb tünetek megjelenésekor intézkedni kell. Részletesebb útmutatás híján azonban nagy a bizonytalanság.
(Forrás: népszava)
 
2020.08.31.
A vírus miatt az ELTE TTK megtiltotta az összes előadás és szeminárium jelenléti megtartását
Lőttek az úgynevezett hibrid oktatási rend bevezetésének az Eötvös Loránd Tudományegyetem Természettudományi Karán, miután a járványhelyzet sokkal gyorsabban romlik, mint azt a kari vezetés remélte. A dékán minden előadás és szeminárium jelenléti megtartását betiltotta a karon. Az online nehezen kivitelezhető labor- és terepgyakorlatok egyelőre megtarthatók hagyományos formában.
(Forrás: hvg.hu)
 
2020.08.31.
Az Igazgyöngy támogatását is lefelezi az Emmi
„Hát, most itt tartunk megint. A nagy demokratikus vívmány, az iskolaalapításról és fenntartásról átértelmeződött. Ebben kell most gondolkodnunk, hogy meddig tudunk működni, ebben a feltételrendszerben. Hogy túl tudjuk-e élni, mert a költségvetés ennyi... és az állami támogatás szűkül. Mi pedig nem olyan társadalmi csoporttal dolgozunk, akikre a költség ráterhelhető. Csökkentsük-e a tanulólétszámot, vagy más területtől vegyük el a hiányzó összeget? Hogy feladjuk-e, vagy küzdjünk tovább az iskolánkért? A szektorsemlegességért? A gyermekközpontú pedagógiáért? A leszakadó társadalmi csoportok gyerekeiért? Egy esélykiegyenlítő oktatásért?
(Forrás: hvg.hu)
 
2020.08.31.
Maszkviselés az első falatig és óra után padot fertőtlenítő diákok – így indul a rendkívüli tanév
Kétségek közepette és a bizonytalanságok miatt kissé tanácstalanul vágnak bele a koronavírus-járvány fenyegette új tanévbe az iskolák. Van ugyan minisztériumi protokoll, de a régi, korszerűtlen épületekben működő iskolákban erősen kérdéses a megvalósíthatósága, ráadásul sokak szerint nem is elég konkrét. A bizonytalanságok ellenére azonban többek szerint fontos lenne normálisan elindítani a tanévet, és ha romlik a helyzet, legalább az alsóban elkerülni a teljes leállást.
(Forrás: hvg.hu)
 
2020.08.29.
Klebelsberg Központ: Nem kell pályázniuk a pedagógusoknak a félmilliós juttatásért
Nem kell pályázniuk a hátrányos helyzetű településeken dolgozó pedagógusoknak a bruttó 500 ezer forintos elismerésért – közölte a Klebelsberg Központ (KK), miután pénteken a Pedagógusok Demokratikus Szakszervezet (PDSZ) arról írt, hogy nem támogatásról van szó, a pénzt valójában egy pályázat keretében lehet elnyerni.A közlemény szerint a Klebelsberg Központ a „Kedvezményezett településeken működő állami fenntartású köznevelési intézmények munkájának támogatása” című felhívás alapján valósítja meg a projektet. A felhívás célja az érintett településeken működő állami fenntartású köznevelési intézményekben dolgozó pedagógusok, valamint a nevelő és oktató munkát közvetlenül segítő alkalmazottak esetében az említett intézményekben tanuló diákokkal kapcsolatos pedagógusi feladatok támogatásával a tanulói lemorzsolódás visszaszorítása. A projekt elismeri, hogy a kollégák többlet időt és figyelmet fordítanak a tanulókra az esetleges lemaradások kompenzációjáért. A projekt a 2019/2020 tanévben elrendelt tantermen kívüli, digitális munkarend során feldolgozott tananyagokhoz kapcsolódó felmérés, ismétlés és visszamérés keretében végzett többletfeladatokat díjazza.
(Forrás: Magyar Hang)
 
2020.08.29.
SZEPTEMBER ELSEJÉN MÉG NEM LESZNEK FERTŐTLENÍTŐSZEREK A LEGTÖBB ISKOLÁBAN
Az, hogy a kötelező nagytakarításhoz nem jutnak el a megfelelő eszközök az intézményekbe legalább annyi idővel a tanévkezdés előtt, hogy a nagytakarítást és fertőtlenítést el lehessen végezni, egy normál évben is legkevesebb botrányos lenne – most pedig, amikor a kormány szeptember elsejével ismét lezárja az országot a járványhelyzetre hivatkozva, egyszerűen megmagyarázhatatlan. Márpedig ez a helyzet. A PDSZ elcsípett egy helyettes államtitkári levelet, ami arról tanúskodik, hogy a felkészülés a legkevésbé sem megy annyira gördülékenyen, mint amennyire gördülékenyen a minisztériumi vezetők nyilatkoznak a baráti médiában. A levélben Kisfaludy László köznevelésért felelős helyettes államtitkár ugyanis éppen arról tájékoztatja az intézményeket, hogy a “A fertőtlenítőszereket a fenntartók fogják megyénként átvenni 2020. augusztus 29. és 2020. szeptember 4. között, és ők fognak gondoskodni az intézményeik közötti kiosztásról.”
(Forrás: Ne dolgozz ingyen!)
 
2020.08.28.
Hogyan kezdődik a tanév a koronavírus árnyékában?
„Eléggé frusztráló a sok kérdőjel, mind az osztályfőnöki munkát tekintve, mind a hiányzások igazolását, vagy akár azt, hogyan fogunk tanítani, ha fél osztályok rendszeresen hiányoznak majd, és akkor még nem beszéltünk a vírusszkeptikus hangokról, akik azt vallják, levegőt veszek nem maszkot” – A pedagógus szerint a következő időszakban még inkább felerősödik a tanárok és szülők nyílt párbeszéde a gyermek érdekében: most különösen fontos, hogy ne tussoljanak el semmi, az iskola közösségét érintő olyan kérdést, mint betegség, külföldi út és ehhez hasonlók.
(Forrás: Mandiner)
 
2020.08.28.
A PDSZ KÖZLEMÉNYBEN ÍTÉLI EL SZIJJÁRTÓ PÉTER SZAKSZERVEZETEKRŐL MONDOTT SZAVAIT
A külügyminiszterre bízvást számíthatunk, ha hajmeresztő mondásokra van szükség, és a minapi külügyminiszteri értekezleten sem hagyott minket cserben. Szijjártó kivont karddal védte a folyamatos munkavégzést a járványügyi vészhelyzet alatt, kirúgással fenyegette meg azokat, akik szót mernének emelni a home office mellett, és pikírt mondatokkal mocskolta a szakszervezeti mozgalmat. A Pedagógusok Demokratikus Szakszervezete úgy gondolja, minden munkavállalónak joga van az érdekképviselethez, és senkitől sem várható el, hogy saját vagy családja egészségét kockára tegye, bármilyen fontos pozícióban dolgozzék is.
(Forrás: Ne dolgozz ingyen!)
 
2020.08.28.
Kásler: Bruttó 500 ezer forintot kap több mint 10 ezer pedagógus
A kormány úgy döntött, hogy 400 hátrányos helyzetű településen 10 500 pedagógus és a pedagógiai munkát segítő szakember kap egyszeri, bruttó 500 ezer forintos támogatást - jelentette be Kásler Miklós, az Emberi Erőforrások minisztere a Facebook-oldalán közzétett videóinterjúban. Azt mondta, a hátrányos helyzetű diákok esetleges lemaradását a pedagógusok nyáron próbálták pótolni, amit ősszel is folytatnak. Ezt a munkát ismeri el a kormány a plusz juttatással. Az az interjúból nem derült ki, hogy a pénzt mikor utalják, illetve mely települések érintettek.
(Forrás: hvg.hu)
 
2020.08.28.
“Megtehetik, hogy óvónőként a hivatásuknak éljenek, mert a férjük jól keres”
Megszállottan elhivatott óvónők a mai napig léteznek, és a fiatalok között is sokan vannak, tőlük hiteles még mindig a szakmánk. Azok közül, akik az óvónők maradtak, a legtöbben ebbe a kategóriába tartoznak. Sokan ma is „megtehetik”, hogy óvónőként a hivatásuknak éljenek, mert a férjük jól keres, vagy már felnőttek a gyerekeik, és még mindig örömüket lelik a hivatásukban. A mai, nyugdíjba vonuló óvónők a hetvenes évek demográfiai hulláma idején helyezkedtek el az óvodákban. A legtöbben a középfokú óvónőképzőből, és a gimnáziumokból, képesítés nélkül kerültek a pályára, ezután hamarosan megszerezték a főiskolai oklevelüket, majd aki tehette, szakvizsgázott is. Őket, a legképzettebb pedagógusokat sújtotta Hoffmann Rózsa nevéhez köthető pedagógus életpályamodell bevezetése, amely a besorolásoknál a figyelmen kívül hagyta a szakvizsgákkal szerzett tudást és tapasztalatot.
(Forrás: Nők Lapja Café)
 
2020.08.28.
Korlátozásokkal készülnek az új tanévre szerte Európában
A Nyugat-Balkánon már két országban is októberre halasztották az iskolakezdést. Spanyolországban hatéves kortól kötelező lesz a maszkviselet az új tanévben, az intézményekben törekedni kell a másfél méteres távolság tartására, és csökkenteni kell az osztályok közötti érintkezést. Ukrajnában szeptembertől csak a vörös besorolású településeken nem kezdődhet meg a tanítás az iskolákban. A zöld és a sárga zónába sorolt helyeken a tanárok taníthatnak szájmaszk viselése nélkül a szükséges távolságtartás betartása vagy arcvédőpajzs használata mellett. Franciaországban szeptember 1-től kötelező lesz a maszkviselés minden munkahelyen és oktatási intézményben is 11 éves kor felett.
(Forrás: infostart)
 
2020.08.28.
Hátrányos helyzetű gyermekek iskolakezdését segíti a KDNP
A hátrányos helyzetű gyermekek iskolakezdését kívánja segíteni tanszercsomagokkal a Kereszténydemokrata Néppárt (KDNP) országgyűlési képviselőcsoportja, az adományokat Simicskó István, a kisebbik kormánypárt frakcióvezetője adta át az Ökumenikus Segélyszervezetnek csütörtökön Budapesten.
(Forrás: Magyar Nemzet)
 
2020.08.28.
Több pénz az oktatásra, nagyobb megbecsülés a pedagógusoknak
Az Emmi a közleményében hangsúlyozza: az oktatás alapvető célja a társadalom, és ezen belül az egyén jólétének elősegítése, a társadalom összetartó erejének előmozdítása, a nemzeti összetartozás és identitás megerősítése. Ennek megfelelően fontos stratégiai cél a tehetséggondozás, a magyar oktatás versenyképességének, színvonalának erősítése, a felzárkóztatásra szoruló gyermekek oktatáshoz való hozzáférésének további javítása, az innovatív és digitális fejlesztések mellett a nemzeti kultúra és identitás megőrzése is.
(Forrás: Magyar Nemzet)
 
2020.08.28.
Csúsztatott csengetési rend, órák közötti fertőtlenítés - így készülnek az iskolák a tanévkezdésre
A szeptember elsejei tanévkezdés előtti utolsó napokban is dolgoznak az iskolák helyi járványügyi szabályzataikon. Az intézményi dokumentumokat a köznevelésben az Emmi intézkedési terve, a szakképzésben az ITM ágazati ajánlása alapján kell elkészíteni – a két minisztérium útmutatóit augusztus 17-én kapták kézhez az iskolák. Gosztonyi Gábor, a Pedagógusok Szakszervezetének alelnöke szerint a rendelkezésre álló idő rendkívül szűkös, korábban kellett volna lépnie a kormánynak. Sérelmezik azt is, hogy a minisztériumok nem adtak egyértelmű utasításokat. „Miközben az állami centralizáció olyan méreteket ölt, hogy a NAT már azt is előírja, hol tartsak történelemből november 18-án, a felelősség ilyen letolása az intézmények szintjére komoly cinizmusra vall”.
(Forrás: Magyar Narancs)
 
2020.08.25.
A Google féléves oktatási programokkal váltaná ki a felesleges egyetemi diplomákat
A Google bejelentette, hogy ezentúl nem lesz szükség egyetemi diplomával rendelkezni ahhoz, hogy állást szerezzenek a techszférában, mert a cég hamarosan induló féléves kurzusainak elvégzésével megszerezhető Google karrierbizonyítvánnyal (Google Career Certificate) is el lehet helyezkedni a legkapósabb területeken. A képzés díja egyelőre nem ismert, de a cégnél már létező (de eddig a diplomával nem egyenértékű) bizonyítványok kiváltási árára alapozva 300 dollárra (kb. 90 ezer forintra) becsülik, ami kevesebb, mint amennyit sok egyetemi hallgató egy szemeszterben tankönyvekre költ. A Google ráadásul azt is bejelentette, hogy százezer jelentkező ösztöndíját a saját költségvetéséből állja majd.
(Forrás: www.msn.com)
 
2020.08.25.
Még készül a protokoll arra az esetre, ha gócponttá válna egy iskola
Nem lesz kötelező maszkot viselni az iskolákban, lázat mérni sem indokolt – közölte az Emberi Erőforrások Minisztériuma (Emmi) az ATV Híradójának kérdésére. Az ATV emlékeztetett, hogy az Egészségügyi Világszervezetnek (WHO) az ENSZ Gyermekalapjával (UNICEF) közösen kiadott ajánlása szerint a 12 évesnél idősebbeknek is maszkot kellene viselniük, a 6-11 évesek pedig a körülményektől függően hordják. A szaktárca tájékoztatása szerint azonban a maszk viselése az osztálytermekben nem lesz kötelező, de nem is tiltott.
(Forrás: hvg.hu)
 
2020.08.25.
Saját járványügyi protokollt kell kidolgozniuk az iskoláknak, hiába van központi eligazítás
Minden köznevelési intézménynek magának, a helyi sajátosságok figyelembevételével kell kidolgoznia az őszi iskolakezdéssel kapcsolatos járványügyi protokollt – egyebek mellett erről is szó volt a Köznevelés-stratégiai Kerekasztal hétfői ülésén. Az elhangzottakról Totyik Tamás, a Pedagógusok Szakszervezete (PSZ) alelnöke számolt be lapunknak. A kerekasztalon – amelyen Maruzsa Zoltán köznevelésért felelős államtitkár is részt vett – az oktatásirányítás képviselői kijelentették, az Emberi Erőforrások Minisztériuma (Emmi) által múlt héten kiadott, 70 pontos intézkedési terv nem kötelező jellegű, abban csak ajánlásokat fogalmaztak meg az óvodáknak, iskoláknak.
(Forrás: Népszava)
 
2020.08.25.
A Szent István Egyetem Budai Campus gólyatáborának öt résztvevője koronavírusos lett
Minden eszközt, amit rendszeresen használtak, fertőtlenítettek, az egyszer használatos eszközöket egyből kidobták. Evéskor a konyhai személyzet maszkban szolgálta ki a hallgatókat. Minden program (kivéve az Uszodaest, ahol folyamatos fertőtlenítés történt) szabad téren zajlott, a takarító személyzet rendszeresen fertőtlenítette a mosdókat és a zuhanyzókat – közölte az egyetem, ami szerint a tábor szabályait mindenki elfogadta, és azoknak megfelelően viselkedett. Az egyetem bejelentést tett a Nemzeti Népegészségügyi Központ felé is.
(Forrás: 444.hu)
 
2020.08.25.
A WHO szerint 12 éves kortól mindenkinek maszkot kellene hordania
A 12 év felettieknek különösen abban az esetben kellene maszkot viselniük, ha környezetükben nem biztosítható az egyméteres távolság az emberek között, és nagy a fertőzésveszély. A 6 és 11 év közöttiek maszkviselése aszerint ajánlott, hogy mekkora a fertőzésveszély a környezetükben, a gyerek képes-e hatékonyan viselni a maszkot, tudja-e ezt felnőtt ellenőrizni, és hogy áll-e rendelkezésre elegendő maszk - teszik hozzá.
(Forrás: eduline)
 
2020.08.24.
Kilenc nappal tanévkezdés előtt: még ezer tanár hiányzik
„Ameddig nem növelik a pedagógusok bérét, nem emelik a pálya presztízsét, nem csökkentik a terhelést, az óraszámokat, ez a pálya nem lesz vonzó” – mondta Szabó Zsuzsa, a Pedagógusok Szakszervezetének elnöke a Portfolionak. Hozzátette, a pedagógusok kizsigereltek, óriási munkaterhek mellett rendkívül keveset keresnek, ami a presztízsük zuhanásához vezet. Megalázónak tartja, hogy a tanári fizetést még mindig a 2014-es minimálbérhez viszonyítva állapítják meg. Jelentős béremelkedés lehetne, ha ez megváltozna, és a mindenkori, aktuális minimálbérhez igazítanák a tanárok fizetését.
(Forrás: 168 óra)
 
2020.08.24.
Több mint ezer tanár és csaknem 450 tanító hiányzik a közoktatásból egy héttel az iskolakezdés előtt
Több mint ezer tanár és csaknem 450 tanító hiányzik a közoktatásból, mindössze másfél héttel az iskolakezdés előtt a Belügyminisztérium által üzemeltetett kozigallas.hu oldal adatai alapján. Nagy Erzsébet, a Pedagógusok Demokratikus Szakszervezetének választmányi tagja válaszol a problémával kapcsolatos kérdéseinkre.
(Forrás: blikk)
 
2020.08.24.
SOHA NEM VOLT MÉG ENNYIRE BIZONYTALAN A TANÉVKEZDÉS, DE GÓLYATÁBOR AKKOR IS LESZ!
Úgy néz ki, hogy a tanítás első időszaka is bizonytalan, valószínűleg hibrid, illetve digitális oktatás lesz, ami egy új osztály esetében hatványozottan nehéz. Nagyon reménykedem abban, hogy legalább a kezdet normális lesz, amennyire csak lehet. A közös élmény, az ismerkedés után a nehézségeket is sokkal könnyebb átvészelni. Természetesen mindent megteszünk, minden előírást betartunk, hogy a gyerekek és mi is maximális biztonságban legyünk. Egyebek között például ezért sem utaztam az idén külföldre…Szóval én pozitív vagyok – gondolkodásmódilag és nem „koronavírusilag” –, bízom a legjobbakban, és készülök a legrosszabbra. És akkor semmi baj nem lehet…
(Forrás: wmn.hu)
 
2020.08.23.
Nádori Gergely: Most jön a neheze
Az első tanulság egyszerű: a 21. század megérkezett az iskolákba. Egy jó ideje már szelíden kopogtatott, köhécselt a küszöbön, mi is írtunk erről könyvet is, aztán 2020. március 13-án ránk döntötte az ajtót. Most már senki nem tehet úgy, mintha a 21. századi pedagógia eszközei és módszerei ne léteznének. Egy nagyon kis szeletükből ízelítőt kapott minden tanár és minden diák, minden szülő. Vannak olyan következtetések, amiket nem nekünk, tanároknak kell levonnunk, például az, hogy az eszközök elérése (számítógép és sávszélesség) az esélyegyenlőség egyik legfontosabb kritériuma lett. Jó lenne látni azokat az állami programokat, amik a hátrányos helyzetű családoknak segítenek, hogy be tudjanak kapcsolódni a digitális munkarendbe, biztosan vannak, csak a szerénység tiltja, hogy nagydobra verjék őket.
(Forrás: tanárblog)
 
2020.08.23.
Budapesten volt a legtöbb iskolai erőszak, de az iskolaőrök inkább keletre mennek
Az iskolai erőszak terén az ország északkeleti régiójában a legrosszabb a helyzet – mondta Maruzsa Zoltán köznevelésért felelős államtitkár az iskolaőrség felállításáról szólva. A parlament július elején fogadta el a vonatkozó törvényjavaslatot, majd az Emberi Erőforrások Minisztériuma bejelentette, hogy szeptembertől 491 állami fenntartású köznevelési és szakképzési intézményben dolgoznak majd iskolaőrök. A 491 iskola közül a legtöbb Borsod-Abaúj-Zemplén megyében található, ott 76 – 61 köznevelési és 15 szakképzési – intézményben kell számítani a megjelenésükre. A második helyen Somogy megye áll, ahol a következő tanévtől 42 – 27 köznevelési és 15 szakképzési – intézményben dolgoznak majd iskolaőrök. A legutóbbi tájékoztatás szerint azonban változott az igénylő intézmények száma: 291 köznevelési intézménybe és 185 szakképző intézménybe, azaz 476 helyre keresnek iskolaőrt. Elkértük a frissített listát az illetékes tárcáktól, de cikkünk megjelenéséig nem kaptuk meg.
(Forrás: 24.hu)
 
2020.08.23.
Másfél héttel az iskolakezdés előtt több mint ezer pedagógus hiányzik – Súlyos a helyzet
Több mint ezer tanár és közel 450 tanító hiányzik a közoktatásból mindössze másfél héttel az iskolakezdés előtt a Belügyminisztérium által üzemeltetett kozigallas.hu oldal adatai alapján. Beszédes az is, hogy 257 találatot kapunk a \"bármely szakos” kifejezésre, 45 közoktatási intézményben keresnek például matematika-bármely szakos tanárt, 27 iskolában testnevelés-bármely szakos tanárt, és nagy az igény az angol tanárok iránt is. A betöltetlen állások alapján leginkább matematika, kémia és fizika szakos pedagógusokra lenne szükség, de sok intézmény venne fel azonnal testnevelő tanárt is. Korántsem csak az állami oktatás küzd tanárhiánnyal, a magániskolák is rengeteg embert keresnek: a Profession.hu álláskereső oldalon közel száz tanári állást hirdetnek magánintézmények országszerte.
(Forrás: portfolio.hu)
 
2020.08.23.
Tanárképzés – „Mert hülye lenne!”
Magyarországon 2020-ban, mint sok más országban, rengeteg olyan egyetemi képzés van, amit rengeteg ember végez el, és még több ember tart teljesen feleslegesnek. Előbbi nem zárja ki utóbbit. A Tanári szak(ok), mint (összefoglalva) egyetemi képzés (csoport) az egyik ilyen haszontalannak vélt parcellája a magyar felsőoktatásnak. Sokszor úgy tűnik egy tanár szakos maga sem tudja, mihez kezdhet egy tanár szakos diplomával, amennyiben… és ez egy igen fontos „amennyiben”, nem akar iskolában tanítani. Ez utóbbit azért fontos hozzátenni, mert nagyon sok olyan tanár van az országban, aki nem tanít. Hozzá kell tenni a nem tanítók között olyan is van, aki nem jár be oktatási intézménybe, hanem alapjában véve más munkát keres.
(Forrás: Zsiráf szélárnyékban)
 
2020.08.23.
Gulyás Erika: Szekunda
Ha nekem lenne egy iskolás korú gyerekem, azt mondanám: most már elég volt a szerencsétlenkedésből, fiúk! Valamit kitalálnék, hogy az Oktatási Hivatalnál kiharcoljam a gyerek egyéni munkarendjét, ami szinte száz százalékos biztonságot kínál a koronavírus ellen. Az persze nem kis baj, hogy még a szellőztetés rendjét is központilag akarja meghatározni a kormány, és tavaly ilyenkor éppen a magántanulói lehetőség engedélyezését vették el az iskoláktól, de egy elszánt szülő előtt nincs akadály. S a szülőknek elegük van a logikátlan központi rendelkezésekből, ahogy a pedagógusoknak is. Ha márciusban egyetlen hétvége alatt kellett átállni mindenhol a digitális oktatásra, akkor a vírus mostani terjedése mellett miért az a központi utasítás, hogy szeptembertől irány a suli?
(Forrás: Népszava)
 
2020.08.21.
Drámapedagógia, gyerekszínjátszás egy életen keresztül. Kazinczy Viktória írása
Kinszki Judit jelene is nagyon meghatározó, hiszen a mai napig dolgozik szakmájában. 1998-tól a Sitkei Színkörben, illetve a mai napig a Solti Lajos Színházban tanít fiatalokat. 30 éves múltra tekint vissza az itteni munkássága, de jelenleg is fontos szerepet tölt be a fiatalok életében. Színház- és drámatörténetet oktat. Épp most ballagtak el tanítványai, kikről nagy szeretettel mesélte: annak ellenére, hogy online oktatás volt, nagyon szépen levizsgáztak. Kinszki Judit a Magyar Drámapedagógiai Társaság alapítója, a Diákszínjátszó Egyesület alapítója, a Szabad Színházak Szövetsége alapítója is egyben, olyan nevek mellett, mint Debreczeni Tibor, Gabnai Katalin, Szakall Judit, Rudolf Éva, Uray Tibor. A magyar dámapedagógia, gyermekszínjátszás, diákszínjáték a lelkesedésüknek, a kitartásuknak köszönhetően honosodott meg hazánkban.
(Forrás: tani-tani online)
 
2020.08.21.
A PDSZ CSAK POLITIZÁL, POLITIZÁL… A KOCSMA MEG ÜRES: REAGÁLT AZ EMMI
Ez akkor sem volt másképp, amikor a Fidesz ellenzékben volt, és örömmel vette a PDSZ az akkori kormányokat kritikával illető akcióit. Ne várja Maruzsa államtitkár, hogy ez máshogy lesz. Örülnénk, ha végre leszállnának erről a lóról (ahogy annak is, ha a kormány nem magának szeretné megtartani azt a privilégiumot, hogy közügyekről véleményt formálhasson). A mérhetetlenül alacsony támogatottságú szervezet egyébként Magyarország egyik legnagyobb oktatási érdekvédelmi szervezete, és ez még akkor sem válasz a felvetéseinkre, ha Maruzsa államtitkárságának kevésnek tűnik a több mint háromezer tag, vagy az a dinamikus növekedés, aminek köszönhetően az elmúlt időszakban szervezetünk tagsága félévente tíz százalék körül nő. Bárcsak a tanári pályára jelentkezők száma növekedne ilyen ütemben – vajon miért nincs ez így? Tudja ezt valaki az Államtitkárságon? Érdekelne bennünket a megfejtés.
(Forrás: Ne dolgozz ingyen!)
 
2020.08.21.
Többféle forgatókönyv készül az őszi iskolakezdésre
Nehéz lesz betartani a járványügyi előírásokat, de sokat segít a szaktárca által készített protokoll – így értékelték lapunknak a szakminisztériumtól kapott intézkedési tervet a megkérdezett pedagógusok. Azt mondják, a legnagyobb gondot a védőtávolság biztosítása jelenti, de az iskolák leleményesek: van, ahol rádión keresztül tartják meg a tanévnyitót, és az udvaron is tartanak majd órákat, a büfében pedig senki sem vásárolhat szájmaszk nélkül.
(Forrás: Magyar Nemzet)
 
2020.08.21.
A Momentum genderpropagandát vinne az iskolákba és az óvodákba
A Momentum Mozgalom blogjának szerzője „érzékenyítést” és LMBTQ-meséket szeretne látni az iskolákban és az óvodákban – olvasható a párt honlapján. Az LMBTQ-aktivista által írt bejegyzésben a hagyományos nemi szerepek ellen érvel, saját példáján keresztül. Emellett „heteromeséknek” titulálja azokat a hagyományos történeteket, amelyekben a királyfi megmenti a királylányt, és amellett érvel, hogy „a heteró gyerekek nemi identitását vagy szexuális orientációját sem fogja befolyásolni egy-egy olyan mese, ahol két királyfi vagy királylány van”. Az aktivista szerint ez utóbbi mesékből kellene egyre több. Mindemellett azt tartja üdvösnek, hogy az iskolákban kezdődjenek érzékenyítőtréningek,
(Forrás: Magyar Nemzet)
 
2020.08.21.
CSODAGYEREKNEK LENNI: ÁLDÁS VAGY ÁTOK?
A kiemelkedő intelligenciájú gyerekek egy része érzelmi életében kifejezetten érzékeny, nehezen viseli a kortársak vagy a féltékeny tömeg gúnyolódását, a társadalmi igazságtalanságokat, a képmutatást. Épp ezért amikor ezekkel találkozik, annyira sérülhet, hogy szívesebben fúj visszavonulót és kerüli el a stresszel járó szituációkat – például bezárkózik, és csak ritkán teremt kapcsolatokat más emberekkel. A kétségbeesés és a cinizmus már nagyon fiatal korban jelentkezhet. A helyzeten csak ront, hogy a túlérzékeny gyerek átlagostól eltérő reakcióira a környezet elutasítással, értetlenséggel válaszol, így a kis zseni magát kezdi el oda nem illőnek, furcsának tartani. Identitásának megtalálását ugyanígy nehezítheti az átlagostól eltérő intellektusa.
(Forrás: divany.hu)
 
2020.08.21.
Nem tervezik központilag szabályozni a reggeli iskolakezdés időpontját
Az Emberi Erőforrások Minisztériuma nem tervezi, hogy központilag szabályozza a reggeli iskolakezdés időpontját - ezt az ATV Híradó kérdésére közölte a tárca annak kapcsán, hogy a főpolgármester írásban kérte a budapesti iskolafenntartókat: támogassák, hogy 8 óra helyett fél 9-kor vagy 9-kor kezdődjön a tanítás a középiskolákban. A főpolgármester kifejtette, a járványhelyzet alakulásával – érthető módón –, sok budapesti és az agglomerációból közlekedő újra visszaült az autójába, ami közlekedésügyi szempontból nehéz helyzetet teremt, nem beszélve az M0-ás híd lezárásáról, ami több ezer autót tolt be a városba. „Mindezek miatt attól félünk, hogy szeptemberben komoly közlekedési problémák lesznek, amiket viszont kisebb részben megoldana a javaslat elfogadása” – magyarázta Karácsony Gergely.
(Forrás: eduline)
 
2020.08.21.
A tanórákon nem kell tartani a 1.5 méteres távolságot
A sajtóban elterjedt téves információval szemben az iskoláknak kiküldött protokoll szerint a tanórákon nem előírás a 1,5 méteres védőtávolság megtartása. Az egy osztályba járó gyermekek akkor is szoros kontaktusba kerülnek egymással, ha a padok között biztosított a nagyobb távolság - áll az Emberi Erőforrások Minisztériumának közleményében.
(Forrás: hvg.hu)
 
2020.08.19.
A pedagógusok szerint elfogadhatatlan az Emmi iskolakezdéshez készített járványügyi terve
„Elfogadhatatlannak tartjuk, hogy míg koncerteket és hasonló rendezvényeket a járványügy miatt nem lehet megszervezni, addig tömegeket engednek az iskolákba. Joggal merül fel a kérdés, mi indokolja, hogy az orvosi rendelőkbe egyesével engedik csak be az embereket, és sokan a tűző napon állnak sorban, míg a gyerekek meg szeptemberben beözönlenek az iskolába” – tette fel a kérdést a PDSZ. A szakszervezet várja, hogy az Emmi megteremtse a valóban átfogó feltételrendszert és több forrást biztosítson a biztonsági és higiéniai intézkedésekre. Emellett pedig felszólítják a minisztériumot, hogy haladéktalanul teremtse meg a digitális tanrendhez szükséges feltételeket!
(Forrás: mérce)
 
2020.08.19.
ÍGY KÉSZÜL AZ ORSZÁG A SZEPTEMBERI TANÉVKEZDÉSRE
Az EMMI saját vállának veregetéséből, és nagy ívű ígéretekből persze most sincs hiány. Az oktatásért felelős minisztérium továbbra is úgy tesz, mintha az általuk digitálisnak nevezett, valójában sokkal inkább ad hoc megoldásokkal operáló karanténoktatás sikertörténet lenne. Akik benne voltak a sűrűjében, vagyis a pedagógusok, a szülők és persze a diákok viszont pontosan tudják, hogy sikersztoriról szó sincs. Rengeteg plusz munkával és nem kevés anyagi ráfordítással sikerült ugyan elérni, hogy az előző tanév úgy, ahogy befejeződjék, de ebben vajmi kevés része volt az oktatásirányításnak. Ahogyan az az általunk készített digitális felmérésből is kiderült, a kormányzat szinte teljesen magukra hagyta az oktatás szereplőit, vagyis az, hogy nem állt le az országban a tanítás, elsősorban a pedagógusoknak, a szülőknek és a diákoknak köszönhető.
(Forrás: Ne dolgozz ingyen!)
 
2020.08.19.
Beleszállt az EMMI a PDSZ-be
\"A PDSZ politikai alapon, a szakmaiságot nélkülözve fogalmazta meg közleményét, amelynek egyetlen célja, hogy feszültséget keltsen a köznevelés szereplőiben és reflektorfénybe hozza a mérhetetlenül alacsony támogatottságú szakszervezetet\" - így reagált az EMMI az MTI-n a Pedagógusok Demokratikus Szakszervezetének közleményére, amelyet a tanévkezdéshez szükséges árványügyi protokoll miatt adtak ki. A PDSZ és több megkérdezett intézményvezető szerint ugyanis a javaslatok betarthatatlanok, legalábbis köszönőviszonyban sincsenek a magyar oktatási intézmények valós helyzetével és lehetőségeivel.
(Forrás: Magyar Narancs)
 
2020.08.19.
Roma diákoknak hirdet pótfelvételit az Mathias Corvinus Collegium
A Roma tehetség program tanfolyama azoknak a diákoknak szól, akik a 2020/2021-es tanévben kezdik a tizedik évfolyamot és hazai vagy külföldi egyetemen szeretnék folytatni tanulmányaikat. Az intenzív egyetemi képzés elsősorban azokat az érettségizett, vagy akár már felsőoktatásban tanuló roma fiatalokat célozza meg, akik alap-, mester- vagy doktori képzésüket itthon, esetleg külföldön szeretnék végezni.
(Forrás: Magyar Nemzet)
 
2020.08.19.
Az iskolaőrnek jelentkezők kétharmada bizonyult kapásból alkalmatlannak
Így a hétfőn kezdődött háromhetes képzésben 497 iskolaőr (422 intézményi iskolaőr és 77 tartalék iskolaőr) vesz részt, és sikeres vizsgát követően szeptembertől állnak munkába a kijelölt oktatási intézményekben. (A rendőrség által július 16-án közzétett iskolaőri álláshirdetésre augusztus 3-ig 1409-en adtak be jelentkezést.) Az egészségi, fizikai és pszichológiai alkalmassági vizsgálatokat követően az iskolaőrök képzése 31 helyszínen indult meg. Az iskolaőrök 120 órás szaktanfolyami képzésen vesznek részt, amely pedagógiai-pszichológiai, bűnmegelőzési és konfliktuskezelési modulokból, valamint rendvédelmi alapképzésből épül fel. Az egyes modulok záróvizsgával végződnek, sikeres teljesítésük után iskolaőri vizsgát tesznek a résztvevők.
(Forrás: Népszava)
 
2020.08.19.
Tanárok: \"Nem tudom, milyen iskolát képzelnek el a minisztériumban\"
Iskolaigazgatókat és tanárokat kérdeztünk az iskoláknak küldött járványügyi intézkedési tervről. Általános vélemény, hogy az ajánlások nagy része nem megvalósítható. A szaktárca szerint igen, ha pedig mégsem, akkor hordjanak az idősebb diákok maszkot. A Pedagógusok Demokratikus Szakszervezete (PDSZ) hajmeresztőnek nevezte az intézkedési tervet. Az érdekvédők szerint nem elég, hogy a minisztérium alá tartozó szakmák jó része egyszerűen kimaradt a tervekből, az előírások arról tanúskodnak, hogy a kormányzat vagy nem ismeri eléggé az általa működtetett rendszert, vagy nem hajlandó pénzt adni a védekezésre.
(Forrás: hvg.hu)
 
2020.08.18.
Hogyan készülnek az iskolák az újabb karanténhelyzetre?
A közoktatásért felelős államtitkár többször elmondta, hogy a reményeik szerint hagyományosan, normál munkarendben lehet elkezdeni az új tanévet, de arra is felhívta a figyelmet, hogy – a járványhelyzet alakulásához alkalmazkodva – esetleg ismét digitális oktatásra kell átállniuk az iskoláknak. Maruzsa Zoltán, köznevelésért felelős államtitkár szerint szeptembertől egyelőre elkerülhető a rendszerszintű átállás a digitális munkarendre. Ez azt jelenti, hogy csak ott kell ilyen döntést hozni, ahol ez járványügyileg valóban szükséges. Az oktatásért felelős államtitkárság jelenleg is azon dolgozik, hogy a tavaszi, karanténban töltött hónapok tapasztalatait hasznosítva felkészüljön arra, hogy segítséget, útmutatót adjon az iskoláknak, ha ismét át kellene állni a digitális oktatási munkarendre. Ennek kapcsán fejtette ki Horváth Péter, a Nemzeti Pedagógus Kar elnöke, hogy bizonyos egészségügyi szabályok szigorodni fognak: maradnak a kihelyezett fertőtlenítőszerek az iskolák folyosóin, továbbá ügyelni kell a távolságtartási szabályokra a tantermekben is.
(Forrás: Nők Lapja)
 
2020.08.18.
Nem drámai a tanárhiány
Az Emberi Erőforrások Miniszté­riuma (Emmi) szerint nincs rendszerszintű pedagógushiány, természetes, hogy elsősorban nyáron van nagyobb mozgás az álláshelyek között. Helyi szinten, egyes tantárgyak esetében előfordulhat, hogy egy iskola átmenetileg nem talál megfelelő szakembert – írták, jelezve: Ausztriában, Csehországban, Olaszországban, Szlovéniában vagy épp Írországban is jóval több tanuló jut egy tanárra, mint hazánkban. A főállású pedagógusok százötvenezres összlétszáma jó néhány éve viszonylag állandó, az óvodákban 31 ezren, az általános iskolákban 75 ezren, a középiskolákban 43 ezren dolgoznak országszerte.
(Forrás: Magyar Nemzet)
 
2020.08.18.
A PDSZ elfogadhatatlannak tartja az iskolai járványügyi protokollt
A Pedagógusok Demokratikus Szakszervezete elfogadhatatlannak és elégtelennek tartja az augusztus 17-ei dátummal az intézményvezetőknek elküldött járványügyi intézkedési tervet, amelyet Kisfaludy László köznevelésért felelős helyettes államtitkár írt alá. Ezért az érdekvédők felszólították Kásler Miklóst, az emberi erőforrások miniszterét, illetve Palkovics László innovációs és technológiai minisztert, hogy haladéktalanul teremtsék meg a digitális tanrendhez szükséges feltételeket. – A 2020. augusztus 17-én 21:30-kor kiadott járványügyi intézkedési tervből kiderül, hogy a kormány és az állami fenntartók nem képesek olyan feltételeket biztosítani, amelyek egyszerre biztosítják a köznevelési intézményekbe belépők egészségét és teszik lehetővé az ottani munkavégzést
(Forrás: Népszava)
 
2020.08.18.
L. Ritók Nóra: A kulcsemberek kérdése
Persze ez sem egyszerű. Mert a kulcsember pozícióhoz azt is nézni kell, hogy ki, hol van a közösségen belül, ki, milyen hatással lehet a többiekre. A képességek ebben kisebb jelentőséggel bírnak, a pozíció a fontos, azt viszont nem a személy, sokkal inkább a mögötte álló család határozza meg. A családot viszont az érdekek mozgatják, ami főleg az anyagiak elérésében csúcsosodik ki, és nem feltétlen a legális utakon. Ha egyszerűbben fogalmaznék, azt mondanám, az kerül a hierarchia élére, akinek pénze van, pénz pedig a szegregátumokban nem a legális vonalon teremtődik meg. Viszont, ha az ember az integráción dolgozik, akkor csak a legális utakat, az átlátható történeteket kellene támogatni. (Nem hozom most ide a korrupcióval átitatott felsőbb szinteket, csak jelzem, hogy az sem támogatja most a törekvéseinket.)
(Forrás: hvg.hu/Nyomor széle blog)
 
2020.08.18.
Legyen kötelező maszkviselés az iskolákban?
A kutatók jogosnak nevezték azokat az aggodalmakat, amelyek szerint a jövő heti iskolakezdés a járvány terjedésének gyorsulását hozhatja magával. Azt is hozzátették, hogy azoknak a családoknak, amelyekben valamely veszélyeztetett csoport tagja él együtt iskoláskorú gyerekkel, lehetőséget kellene kapniuk a digitális oktatásra. Ti mit gondoltok, itthon is jó ötlet lenne, ha szeptembertől az iskolaépületeken belül is kötelezővé tennék a maszkviselést?
(Forrás: eduline)
 
2020.08.18.
Nem zökkenőmentes az iskolák újranyitása Nyugaton sem
Németországban a legkisebbeknek már elkezdődött a tanév, de a korábbiakhoz képest komoly változtatásokkal, hiszen a koronavírus jelentősen átírta a szabályokat: a szájmaszk az iskola egész területén kötelező, a gyerekek csak a tantermi helyükre ülve vehetik azt le. Megoldatlan kérdés a távoktatás is. Németországban egységes a politikai álláspont azzal kapcsolatban, hogy iskolába járni kell, ám arra gondolni sem mer senki, hogy megint félbe kelljen szakítani a tanévet. A legkisebb diákok közül jó néhányan kifejezetten büszkén viselik a maszkot, így mutatva, hogy ők már nagyok. A jelek szerint nekik egy kicsivel több eszük van, mint a maszkviselés- és oltásellenes tüntetőknek, akik Berlin utcáin is megjelentek. Szerintük az óvintézkedések eleve alkotmányellenesek, ugyanis korlátozzák szabadságjogaikat.
(Forrás: hvg.hu)
 
2020.08.16.
A közelgő iskolai tanév 6 kihívása
1. Hagyományos, digitális vagy hibrid oktatás? 2. A második hullámban indul a tanév? 3. Milyen járványügyi protokollt kövessenek az oktatási intézmények? 4. Az újfajta iskolaérettségi vizsgálat miatt több éretlen elsős kezdi a tanévet? 5. Hogy debütál az iskolaőrség? 6. Az új NAT is most indul?
(Forrás: mfor.hu)
 
2020.08.16.
Miklósi László: Egy biztos: a bizonytalanság
Le kellett volna vonni ezeknek a tapasztalatoknak a szakmai tanulságait. Azonban amikor ezzel foglalkozhattak volna a tanárok, mintha mi sem történt volna, éppen az új NAT-ra épülő kerettanterv helyi tantervvé alakítását kellett végezniük. Egy olyan tantervét, amely deklarált és látszólagos célja ellenére esetenként szinte teljesíthetetlen mennyiségű ismeret megtanítását írja elő. A NAT bevezetése helyett – a tanulságok alapján – nem a távoktatással és a pandémiával kapcsolatos feladatokra kellett volna felkészíteni az iskolákat, tanárokat?
(Forrás: Történelemtanárok Egylete)
 
2020.08.16.
Digitális környezetismeret. Fel s alá járvány az iskolarendszerben. Jakab György írása
A járvány hatására az elmúlt néhány hónapban az iskolai tanítás szinte kizárólag számítógépes rendszerek segítségével történt. Így nem kétséges, hogy – bár formálisan és rövid időre – a magyar oktatási rendszerben a tanítás-tanulás folyamata nagyobbrészt digitális környezetben folyt. JEz a rendkívüli helyzet jó alkalmat kínál arra, hogy átgondoljuk a digitális eszközök pedagógiai szerepét, az iskolai oktatás mikéntjét az információs társadalomban, illetve a digitális pedagógiai kultúra aktuális iskolai helyzetét.
(Forrás: tani-tani online)
 
2020.08.14.
Modellváltás a felsőoktatásban: azt se tudni ló-e vagy szamár
Bár cikkünk apropóját a közelmúlt eseményei adják, jelen írással a Hallgatói Szakszervezet tagjaiként arra vállalkozunk, hogy megvizsgáljuk az alapítványi finanszírozásra történő átállást, a mögötte húzódó politikai és gazdasági motivációkat, hosszútávú hatásait a magyar felsőoktatásra. Erre már csak azért is szükség van, mert a nyilvánosságban meglehetősen nagy a zavar azzal kapcsolatban, hogy mit jelent az átállás, illetve hogy önmagában az alapítványi forma, vagy csak annak kivitelezése ellen kell-e szót emelnünk. A hatékony ellenállás első lépése a hatalom stratégiájának megértése, amelyhez összefüggéseiben kell látnunk a kritikus és független gondolkodást közvetítő egyetemek elleni támadásokat.
(Forrás: mérce)
 
2020.08.14.
Éremesőt hozott az online verseny
A kémia továbbra sem tartozik a középiskolások kedvenc tantárgyai közé. A kémiatanári pályát is kevesen választják, ­emiatt a szakma nagy „öregjei” keveseknek tudják átadni tapasztalataikat. A tendencia alapján könnyen megjósolható, hogy ezeken a versenyeken egyre kisebb eséllyel szerezhet valamennyi versenyző érmet. A természettudományokra fókuszáló iskolákból mindig érkeznek kiváló ifjú kémikusok, de minden évben akad meglepetés. Erre példa idén Borbás Balázs, a komlói Kökönyösi Gimnázium diákja. Onnan korábban sohasem érkezett diákolimpikon – összegezte a tapasztalatait Magyarfalvi Gábor.
(Forrás: Magyar Nemzet)
 
2020.08.14.
Mérnökök: Elszomorítók az idei felvételi adatok
Rossz trend folytatását mutatják, és az egész magyar gazdaság számára elszomorítók az idei műszaki felsőoktatási felvételik eredményei – közölte az EJMSZ. Egyértelműen látszik, hogy 2020-ban drasztikusan kevesen és nagyon hiányos tudással jelentkeztek továbbtanulási szándékkal a műszaki képzésekre. Az intézmények pedig erre válaszul – kevés kivételtől eltekintve – alacsonyabb ponthatárokat meghúzva engedték be a jelentkezőket a szakjaikra. Akadt olyan hely, ahol már 300 pont alatt be lehetett jutni mérnökképzésre. Ez a helyzet nem vet jó fényt a műszaki területek jövőjére.
(Forrás: hvg.hu)
 
2020.08.14.
Újabb országokban döntöttek a tanévkezdésről
Hamarosan kezdődik a következő tanév, ezért a különböző országok sorra jelentik be a tanévkezdéssel kapcsolatos intézkedéseiket. Már Romániában, Szerbiában és Törökországban is megszületett a döntés.
(Forrás: eduline)
 
2020.08.14.
Középiskolás fokon sem fog tanulni a nép, mert nem lesz kitől
Nem véletlen, hogy – a sokéves gyakorlattól eltérően – az idén államilag támogatott helyekre is lehet pályázni a felsőoktatási pótfelvételin. Korábban ez szinte lehetetlen volt, csak nagy néha adódott egy-egy kivétel, mint például tavaly a Miskolci Egyetem gyógypedagógus szakja. Minden más esetben a pótfelvételizők csak költségtérítéses képzést választhattak, ha nem sikerült az általános eljárásban bekerülniük. Az idén azonban a tavalyinál 20 ezerrel kevesebben jelentkeztek normál eljárásban egyetemre, s bár akit lehetett, igyekeztek felvenni az intézmények, így is az utóbbi húsz év negatív rekordját hozta a mostani felvételi.
(Forrás: hvg.hu)
 
2020.08.12.
PCR-teszt beiratkozáshoz, kizárólag online vagy csak személyes órák – nagy szórással indulnak az egyetemek ősszel
Eltérő módon készülnek az egyetemek az őszi félévre, több helyen a nagyelőadásokat csak online tartják majd meg. A Semmelweis Egyetem negatív PCR-tesztet vár el az elsősöktől beiratkozás előtt, az Óbudai Egyetem pedig a félév első felére csoportosítja azokat a tárgyakat, amelyeken a hallgatóknak feltétlen szükséges személyesen megjelenniük. A kollégiumoknál is nagy lesz a szigor, a Corvinus például csak azt veszi föl, aki szükség esetén 24 órán belül magyar lakóhelyre tud költözni. A hvg.hu egyetemi körképe.
(Forrás: hvg.hu)
 
2020.08.11.
Részletes járványügyi intézkedési protokollt kapnak az intézmények
Három héttel azt iskolakezdés előtt még mindig úgy tűnik, hogy a gyerekek és a tanárok visszatérhetnek az intézményekbe, a koronavírus-helyzet miatt azonban ez az utolsó pillanatig változhat. Lapunk érdeklődésére az Emberi Erőforrások Minisztériuma közölte: hagyományos tanévkezdésre készülnek, de a kormány és az operatív törzs folyamatosan figyeli a járvány alakulását, és ha szükséges, további intézkedéseket hoz. „A tantermen kívüli, digitális munkarend tapasztalatait széles körű szakmai együttműködésben elemeztük, és a tapasztalatok alapján történik a felkészülés a következő tanévre. A most zajló nemzeti konzultációban pedig arról is kikérjük az emberek véleményét, támogatják-e, hogy járvány esetén ingyenes legyen az internet az iskolás gyermeket nevelő családoknak, illetve a pedagógusoknak”
(Forrás: Magyar Nemzet)
 
2020.08.11.
EMMI: Szeptember elején indul az iskola, nem indokolt a digitális oktatás
Azt írják, hogy a hamarosan megjelenő rendelet szerint a tanév hagyományosan indulhat szeptember 1-jén. „A koronavírus-járvány hazai alakulása eddig kedvező, jelenleg nem indokolt a digitális oktatással helyettesíteni a hagyományos oktatást.” Ugyanakkor megjegyzik azt is, hogy sok országban jelentősen nő a fertőzések száma és „a hazai adatok is óvatosságra intenek”. Ezért a kormány, az Operatív Törzs és a járványügyi hatóság folyamatosan értékeli a helyzetet és szükség esetén további intézkedésekről dönt. Az iskolák protokollt fognak kapni a járvány elleni védekezést segítő teendőkről. Továbbra is alapfontosságú, hogy beteg, a koronavírus tüneteit mutató gyermeket ne engedjenek a szülők közösségbe.
(Forrás: 444.hu)
 
2020.08.11.
Lesz intézkedési protokoll az iskoláknak, de még nem tudni mikor
Kapnak majd az iskolák intézkedési protokollt az őszi tanévkezdésre az Emberi Erőforrások Minisztériuma szerint. Igaz, azt még nem tudni, mikor. A Pedagógusok Szakszervezete szerint már most is késésben vannak. Az iskolák több forgatókönyvön is gondolkodnak a következő tanévre, de ehhez még egyelőre nem kaptak támpontokat, ráadásul a tanév rendjéről szóló rendelet több hónapos csúszásban van.
(Forrás: hvg.hu)
 
2020.08.10.
Lehet, hogy van kész forgatókönyve a kormánynak a tanévről, csak senki nem tud róla
Több forgatókönyvön is gondolkodnak az iskolák arról, hogyan is nézhet ki a következő tanév, azonban ehhez – többekkel folytatott beszélgetés alapján – támpontokat nem kapnak. A Nemzeti Pedagógus Kar elnöke azt mondta, az ő részvételével a köznevelési munkacsoportnak nem volt még olyan ülése, amelyen megvitatták volna a lehetőségeket. Tovább erősíti a bizonytalanságot, hogy a tanév rendjéről szóló rendelet több hónapos csúszásban van.
(Forrás: hvg.hu)
 
2020.08.10.
Szakok szűnhetnek meg a Szent István Egyetemen
Az agrár-felsőoktatásba 35-40 százalékkal jelentkeztek kevesebben, mint tavaly, míg összességében ennél kisebb arányban, 19-20 százalékkal csökkent a felsőfokú képzésekre jelentkezők száma. A nagy, összehangolt egyetemi-kutatóintézeti hálózati működésben is szeretnék ráirányítani az agrárszakmára a fiatalok és a szüleik figyelmét. „Szeretnénk a diákok figyelmét újra az agráriumra terelni, hiszen egy időtálló, biztos megélhetést, tisztességes egzisztenciát kínáló ágazatról van szó, amely rohamléptekben fejlődik. Biztosan állítható, hogy hazánkban is egyre nagyobb lesz az igény a jól képzett agrárszakemberekre és ugyanez világszinten is elmondható” – mondta a Világgazdaságnak a megbízott rektor.
(Forrás: Népszava)
 
2020.08.10.
Szakok szűnhetnek meg a Szent István Egyetemen
Az agrár-felsőoktatásba 35-40 százalékkal jelentkeztek kevesebben, mint tavaly, míg összességében ennél kisebb arányban, 19-20 százalékkal csökkent a felsőfokú képzésekre jelentkezők száma. A nagy, összehangolt egyetemi-kutatóintézeti hálózati működésben is szeretnék ráirányítani az agrárszakmára a fiatalok és a szüleik figyelmét. „Szeretnénk a diákok figyelmét újra az agráriumra terelni, hiszen egy időtálló, biztos megélhetést, tisztességes egzisztenciát kínáló ágazatról van szó, amely rohamléptekben fejlődik. Biztosan állítható, hogy hazánkban is egyre nagyobb lesz az igény a jól képzett agrárszakemberekre és ugyanez világszinten is elmondható” – mondta a Világgazdaságnak a megbízott rektor.
(Forrás: Népszava)
 
2020.08.10.
Közeleg az iskolakezdés, kész tervek azonban még nem nagyon vannak
A kormányzati döntésekben nem látok konzisztenciát, megtippelni sem tudom, milyen lesz a tanév. Semmilyen információnk nincs- nyilatkozta a hvg.hu-nak az iskolakezdés előtt egy Kelet-magyarországi iskola igazgatója, aki ugyan normál iskolakezdéssel kalkulál, de azért erősen gondolkodik az alternatívákon. A Nemzeti Pedagógus Kar elnöke, Horváth Péter is arról beszélt nemrég, hogy a hibrid oktatás lehetőségével is lehet számolni, ami szintén egyfajta osztottságot jelent. Persze ez nem csak választás kérdése, az elsősök és kilencedikesek számára ugyanis értelmezhetetlen lenne a nem hagyományos nyitás.
(Forrás: eduline)
 
2020.08.10.
EMMI-DÍJ? KÖSZ, DE KÖSZ NEM.
Az emberminisztérium tanmenetpályázata annyira kínos, hogy első körben csak röhögni lehet rajta. Viszont ha kikacagtuk magunkat, érdemes közelebbről is megnézni, hogyan emeli piedesztálra a pedagógusok ingyenmunkáját ez az abszurd kezdeményezés. Ahogyan azon is érdemes elgondolkodni, mekkora lehet a forráshiány, ha a minisztériumnak még egy nyalókára se futja.
(Forrás: Ne dolgozz ingyen!)
 
2020.08.09.
Radó Péter: Katasztrófa, a magyar gyerekek negyede el fog bukni 10 év múlva
Ha viszont a mostani évezredben egyre inkább felértékelődő készségekre fókuszáló mérések eredményeit vizsgáljuk, akkor azt látjuk, hogy problémamegoldásban vagy másokkal együttműködésben zajló problémamegoldásban Európa sereghajói között vagyunk. Már nem igaz az, hogy a magyar oktatás a fejlett országok átlagától picit lemaradó teljesítményt nyújt. Hagyományos készségek terén is mélyen leszakadtunk, ám az új készségek középpontba állításával született mérésekben most valahol ott tartunk, ahol Bulgária.
(Forrás: zoom.hu)
 
2020.08.08.
Egész karokat szervezhetnek ki a szegedi egyetemből
2020. július 1-ével hat magyarországi egyetemet adott át az állam egy szándékosan erre a célra létrehozott vagyonkezelő alapnak. A Miskolci Egyetem, a Moholy-Nagy László Művészeti Egyetem, a Soproni Egyetem, a Neumann János Egyetem, a Széchenyi Egyetem, és az Állatorvos-tudományi Egyetem privatizálása ugyanakkor nem teljes mértékű, hiszen pénzügyileg ezek továbbra is az államtól függnek majd. Annyi változással, hogy ezentúl nem éves állami költségvetés alapján működnek, hanem 15-25 évre tervezett hosszú-, és 3-5 éves rövidtávú keretszerződések formájában. És bár a következő években biztosított a finanszírozás, a jövőben a kormány jó eséllyel szeretné saját lábra állítani ezeket az intézményeket, hogy azok a lehető legkisebb terhet jelentség a költségvetésnek. Orbán Viktor az erre vonatkozó elképzeléseiről beszélt is egy nyolc évvel ezelőtti konferencián Debrecenben. Itt azt mondta, hogy az önfenntartó rendszerben az egyetemi, főiskolai végzettségűeknek a saját befizetéseikből kellene folyamatosan működésben tartaniuk a felsőoktatást.
(Forrás: szegeder)
 
2020.08.08.
Kréta és gumibot – Stefanik Krisztina pszichológus: Gyermeki agresszióra agresszióval felelni erkölcsi csőd
Gyülekeznek a frissen kiképzett iskolaőrök. Szeptembertől – ha lesz tanévkezdés – több száz iskolában, tanintézetben gumibottal, spray-vel felszerelt „rendügyi szakemberek” vigyáznak a szervezett működésre. Hogy az iskola konfliktusokkal telített hely, tudtuk. Az is közhely, hogy az iskolai erőszak eszkalálódása világjelenség. A kezelés módjai eltérők. Nem mindegy, hogy izomból indítunk, vagy szakértő, pszichológus, s nem utolsósorban pedagógus próbálja a konfliktusokat moderálni. Stefanik Krisztina autizmus-szakértővel, pszichológussal, az ELTE Bárczi Gusztáv Gyógypedagógiai Karának docensével beszélgettünk.
(Forrás: 168 óra)
 
2020.08.08.
Száz izgalmas magyar pedagógiai programot gyűjtöttek össze, hogy ne kelljen keresgélned
Második éve gyűjti az Edisonplatform azokat a Magyarországon elérhető innovatív pedagógiai programokat, amelyek elsősorban az általános iskolás korú gyerekeket és szüleiket célozzák meg. A csütörtökön közzétett 2020-as Edison100 válogatásban vannak tanodák, cégek, informális csoportok, digitális kompetenciákat fejlesztő programok, civil szervezetek, de még gyerekétkeztetéssel foglalkozó vállalkozás is. Ezek alapján színes képet kaphatunk arról, hogy milyen lehetőségei vannak azoknak a szülőknek és gyerekeknek, akik a tanulást nem csak iskolában képzelik el.
(Forrás: Qubit)
 
2020.08.08.
Sikeres a tíz napja elindított játékos ismeretterjesztő program
Július 28-án indult útjára a #maradjitthon kampányhoz csatlakozva a Vakációzzunk a múzeumokkal! virtuális múzeumpedagógiai mozgalom, mely hazánk négy legnagyobb tavát mutatja be főként gyerekeknek és családoknak. A négy régió múzeumpedagógiai játékaiban tavanként a legnépszerűbb múzeumok és kiállítóhelyek között volt a Balaton (Balaton-felvidéki Nemzeti Park), a Velencei-tó (Bory-vár), a Tisza-tó (Györffy István Nagykun Múzeum) és a Fertő tó (Fertő-Hanság Nemzeti Park).
(Forrás: Magyar Nemzet)
 
2020.08.08.
Óriási nyereményakciót hirdet pedagógusoknak az Emmi: akár elismerő oklevelet is nyerhetnek
A minisztérium pályázatot hirdetett „EMMI tanmenet pályázat 2020” címmel, amire várják a „legeredetibb, a tanulók fejlődését szolgáló” és a központi tartalomszabályozókkal összhangban elkészült tanmeneteket. Van ám díjazás is, idézzük az iskolákba kiküldött EMMI-levélből: „A legjobb tanmenetek közül válogatva (a szakértői bizottság javaslata alapján) néhány tanmenetet az Oktatási Hivatal aloldalán tesznek közzé. A közzétett tanmenetek szerzői elismerő oklevelet kapnak.”
(Forrás: hvg.hu)
 
2020.08.08.
Megint új diákhitelt vezetnek be Magyarországon
A felnőttképzés és a szakképzés megújításának újabb lépéseként a Kormány a két évtizedes múltra visszatekintő, nemzetközi szinten is elismert magyar diákhitelezés kibővítéséről döntött. 2021 áprilisától a felsőoktatási diákhitelekhez hasonló, rendkívül kedvező feltételekkel válnak elérhetővé a felnőttképzési és szakképzési hitelek a Diákhitel Központnál. A költségvetési kamattámogatásnak köszönhetően a szabad felhasználású képzési hitel a felsőoktatási Diákhitellel azonos – jelenleg 1,99 százalékos - kamatozás mellett lesz elérhető, míg a kizárólag képzési díjakra fordítható kötött felhasználású hitel kamatmentes lesz.
(Forrás: hvg.hu)
 
2020.08.06.
PSZ: ez nem béremelés, a kormány becsapja a szakmát
A Pedagógusok Szakszervezete a pedagógustársadalom becsapásának tartja az Emmi győzelmi jelentését a pedagógusok béremeléséről. A PSZ többször is kijelentette, a 2020. július 1-től járó 10 százalékos ágazati szakmai pótlék nem tekinthető béremelésnek, ezzel csak azt ismeri el a kormány, hogy a pedagógus életpályamodell csődöt mondott. Valódi béremelésnek azt lehet tekinteni, ha a pedagógusok bérének vetítési alapját a minimálbérhez kötik újra. 2014 óta, miután a vetítési alapot elszakították a minimálbértől, a pedagógusok zsebéből 10 havi bért vett el a kormány. A PSZ továbbra is várja Bódis József, az Emmi egykori államtitkára 2019. márciusában tett ígéretének betartását, az egyszeri 30 százalékos béremelést.
(Forrás: Pedagógusok Szakszervezete)
 
2020.08.06.
Megszűnik két iskola Szekszárdon
Pénzügyi okból megszűnik egy alapítványi általános és egy szeretetszolgálati szakképző iskola Szekszárdon augusztus 31-én – közölték az intézményvezetők csütörtökön az MTI-vel. A Comenius Általános Iskola fenntartója, a szekszárdi Keresztény Nevelésért Alapítvány nem tudta összegyűjteni adományként a működtetéshez szükséges összeget az intézmény 60 millió forintos éves költségvetéséből mintegy tízmillió forintot kellett a fenntartónak kiegészítésként fizetnie. Az 1992-től működő iskolában idén 90, többségében sajátos nevelési igényű diák tanult kis létszámú osztályokban. A Baptista Szeretetszolgálat Esély Szakképző Iskoláját 1998-ban alapítványi iskolaként hozták létre, 2012-től működik a szeretetszolgálat fenntartásában. Amióta a tankötelezettség korhatára 16 év, sokan elhagyják az iskolát, mielőtt szakképesítést szereznének, így a korábbi, csaknem kétszázról hetven alá csökkent a tanulók száma, ezzel párhuzamosan a főállású pedagógusoké is kevesebb lett. Az iskola a több figyelmet kívánó gyerekeket oktatta hegesztő, kőműves, asztalos, festő-mázoló szakmára.
(Forrás: 24.hu)
 
2020.08.06.
RÉTVÁRI MESÉI: BÉREMELÉST HAZUDIK A KORMÁNY MIKÖZBEN MÉG AZ SEM IGAZ, AMIT AZ ÖSSZEGEKRŐL ÁLLÍT!
Hihetetlen, de mégis igaz: a kormányzat hazugsággal próbálja befogni az oktatási szektor száját. Az nem világos csak, mire számítanak? Hogy nem vesszük észre, mi szerepel a fizetési papírunkon? Hogy ha Rétvári államtitkár elduruzsolja a megfelelő varázsigét, máris jóllaktunk vele? Igen nehéz egy olyan kormányzattal konstruktív párbeszédet folytatni, ami nyugodtan fogalmaz meg hazugságokat, ha érdeke úgy kívánja. Végül is, alig van már pár sajtótermék, ahol leapacsolhatnák őket. Mi most mégis megtesszük. Lássuk, mit próbálnak beadni nekünk, államtitkári szinten!
(Forrás: Ne dolgozz ingyen!)
 
2020.08.06.
Megérkezett a napokban a pedagógusok megemelt bére
Július 1-jétől tíz százalékkal emelkedett a pedagógusok bére, az iskolaigazgatók és helyetteseik pedig vezetői pótlékemelésben részesültek. A megemelt bérek augusztus első napjaiban megérkeztek a pedagógusok bankszámláira – közölte az Emberi Erőforrások Minisztériumának parlamenti államtitkára, a KDNP alelnöke szerdán az MTI-vel. Rétvári Bence közleményében azt írta: a kormány a koronavírus-járvány okozta gazdasági nehézségek ellenére is bevezette idén júliustól a pedagógusbér-emelést. A korábbi évek ötvenszázalékos emelése után újabb tízszázalékos emelés történt.
(Forrás: magyar nemzet)
 
2020.08.06.
A szívás mint tanterv. Mann Dániel írása
És akkor itt a második árulás, hogy voltaképpen mire megy ki ez az egész, mi is az a jó. A Sapiensvégén azt piszkálgatja Harari, hogy vajon sikeres fajnak tekinthető-e az ember? Mert bizonyos szempontból az 1 milliárd sertés vagy a 20 milliárd baromfi is az. Vagy számít a boldogságunk is, amiről elég keveset tudunk. Egyszóval, örülünk-e, Vincent? Azért írom most ezt, mert szerintem nem. Nem tanuljuk meg, hogy is kell örülni, kiegyensúlyozottnak lenni, mert más számít. És nem tudatosítjuk, hogy mivel fizetünk végül felnőttként az elért eredményeinkért.
(Forrás: tani-tani online)
 
2020.08.06.
Tanévkezdés: a segítségek ellenére mélyen a zsebekbe lehet nyúlni
A koronavírus-járvány miatt az idei beiskolázás – a tankönyvek és a menza ingyenessége ellenére is – nagy terhet jelent a családok többségének. A beiskolázás költségei akár iskolánként változhatnak, hívta fel a figyelmet az InfoRádióban Salamon Eszter, az Európai Szülők Magyarországi Egyesületének elnökségi tagja. „A pedagógusok ugyanis nagyon különféle dolgokat kérnek a szülőktől, így néhány ezer forinttól több százezer forintig is terjedhet a tanévkezdés költségeinek skálája. Az ingyenes tankönyv és a térítésmentes menza kétség kívül nagy segítség, ugyanakkor nem mindig megoldás, mutatott rá Salamon Eszter. „A híres menzarendelet megjelenése óta a legnagyobb probléma az, hogy több helyen egyszerűen ehetetlen az étel.
(Forrás: Infostart)
 
2020.08.04.
Komoly jutalmat követel a PDSZ a digitális oktatásban megfáradt tanároknak
A PDSZ inkább az oktatásirányítás kudarcának látja a távoktatás időszakát: a témában készített felmérésük szerint a digitális munkarendben résztvevő tanárok fokozott stresszről, többletmunkáról,saját zsebből fizetendő költségekről, egészségkárosodásról számolnak be, és úgy látják, hogy oktatásirányítás intézményei képtelenek voltak konkrét segítséggel – vagy akár eszközökkel – hozzájárulni a távoktatás hatékony lebonyolításához. A többletmunkát ugyanakkor illik jutalommal is elismerni
(Forrás: Népszava)
 
2020.08.03.
OECD: elöregedett a tanári szakma, de a magyar pedagógusok felkészültebbek az átlagnál
Nemzetközi összehasonlításban kevesebbet fegyelmeznek, sokat gyakoroltatnak és felkészültebbnek érzik magukat az átlagnál a magyar pedagógusok. A kiscsoportos és projektalapú feladatmegoldás ugyanakkor itthon még kevésbé jellemző - derül ki az OECD tanítási módszereket vizsgáló legújabb felméréséből, amelyet a hétfői Magyar Nemzet ismertet.
(Forrás: eduline)
 
2020.08.03.
Maruzsa: SZINTET LÉPETT A MAGYAR OKTATÁS
Én úgy látom, hogy három komoly eredménye volt az idei tanévnek. Az első az, hogy egyetlen napra sem állt le a tanítás, a tananyag lezárása megtörtént, májusban pedig volt már lehetőség a lemaradók korrepetálására is. A virtuális oktatási rendszer működését szintén sikertörténetként értékelem. Emellett feltétlenül sikerként könyvelem el az érettségi és a szakmai vizsgák megszervezését és lebonyolítását. Ezek nélkül gyakorlatilag több tízezer diák számára ellehetetlenült volna a továbbtanulás vagy a munkába állás. Külön öröm, hogy nem alakultak ki járványgócok a vizsgázók és a vizsgáztatók körében. Sőt, egyetlen megbetegedést sem regisztráltunk ebben a körben.
(Forrás: Demokrata)
 
2020.08.03.
Ha az oktatási egyenlőség a cél, számolni kell a magániskolákkal is
Indiában külön oktatási központok szolgálnak arra, hogy aki meg tudja fizetni, oda járassa iskolán kívül a gyerekét, ezzel növelve a továbbtanulási esélyét. Míg a törvény beterjesztése és elfogadása előtt ezekből az intézetekből lényegében egy új sem nyílt 2001 óta, 2009 környékén évente 100 ilyen jött létre. Ugyanígy 2012-ben, amikor az összes állami kormányzat implementálta a törvényt, nyílt még majdnem 200 oktatóközpont. Ráadásul a lakosság körében is megnőtt azoknak a száma, akik szerint szükséges ide járatni a gyereküket ahhoz, hogy jó oktatást kapjanak. Ezek a központok korábbi kutatások és a szerzők eredményei szerint is hatékonyan növelik az odajáró diákok teljesítményét és pontszámait. Viszont ezeket csak a jómódúak tudják megfizetni.
(Forrás: g7.hu)
 
2020.08.03.
Több oktató is felmondott, miután a kormány Vidnyánszkynak adta a Szín- és Filmművészeti Egyetemet
Az SZFE szenátusa szerint „a névsor világossá tette, hogy a kuratórium megbízója sem a kurátorok személyére tett javaslatainkat, sem a kiválasztásukra kidolgozott szakmai szempontrendszerünket nem vette figyelembe. Szemben a korábban lebegtetett lehetőséggel az egyetem egyetlen képviselője sem kapott helyet a testületben. A kuratórium nem ismeri az SZFE valós működését. Vidnyánszky Attila személyében olyan elnök kapott felhatalmazást, aki nyilatkozataival évek óta következetesen és céltudatosan rombolja egyetemünk hírnevét. A kuratórium további tagjainak ugyanakkor nincs számot tevő felsőoktatási tapasztalata.
(Forrás: 444.hu)
 
2020.08.03.
A Színművészeti hallgatói önkormányzata nem fogadja el a kuratóriumot
A Színház- és Filmművészeti Egyetem Hallgatói Önkormányzata nem fogadja el a kuratóriumot – ezt vasárnap este, a Facebookon közölte a diákok érdekképviselete. Azt írták, hogy a sajtóból értesültek a Színház- és Filmművészeti Egyetemet szeptembertől fenntartó alapítvány kurátorainak személyéről. A hallgatók által korábban megfogalmazott, a modellváltás megvalósulásához elengedhetetlen feltételek egyike a következő: „az öt tagú kuratóriumba 3 tagot az egyetem szenátusa, 2 tagot a minisztérium jelöl ki”. „Az Innovációs és Technológiai Minisztérium az Egyetem szenátusa által szakmai szempontrendszer alapján összeállított listáról egy jelölést sem vett figyelembe, és a korábbi ígérettel ellentétben az Egyetem egyetlen dolgozója sem kapott helyet a kurátorok között” – hangsúlyozták.
(Forrás: Népszava)
 
2020.08.03.
Hivatásos rendőrből is lehet iskolaőr
A rendőrök attól tartanak, hogy ha nem lesz elég alkalmas ember az iskolaőri munkára jelentkezők között, akkor az állományból vezényelnek majd át kollégákat az oktatási intézményekbe – mondta a Népszavának a Dávid Tibor, a Független Rendőr Szakszervezet (FRSZ) főtitkár-helyettese. Elmondása szerint erről több kapitányságról, Budapestről és vidékről is érkezett hozzájuk panasz, ráadásul nem csak a hivatásos állomány tagjai aggódnak emiatt, hanem az ezen a körön kívül eső rendőrségi munkavállalók is.
(Forrás: Népszava)
 
2020.08.03.
Iskolakezdés szeptemberben: százezreket érintő lépést jelentett be a kormány
A kormány döntése értelmében 2020 szeptemberétől minden nappali tagozatos diák, csaknem 1,2 millió tanuló ingyenes tankönyvellátásban részesül - mondta az Emberi Erőforrások Minisztériumának (Emmi) köznevelésért felelős államtitkára hétfőn Üllőn újságíróknak.
(Forrás: portfolio.hu)
 
2020.08.03.
PDSZ: A tanárok kapjanak 100 ezer forintot a plusz munkákért cserébe!
A szakszervezet által készített felmérés szerint ugyanis a tanárok az iskolabezárások ideje alatt jelentős többletmunkát végeztek, munkavégzésükhöz jellemzően saját eszközeiket, infrastruktúrájukat használták, azt sok esetben saját költségükre voltak kénytelenek fejleszteni. Mindezek miatt a PDSZ tanáronként nettó 100 ezer forint értékű egyszeri juttatás kifizetését kéri, mellyel egyben a sikert is honorálhatná az oktatásirányítás. Szerintük ez azért is megszívlelendő, mert az őszi iskolakezdés még tartogathat nehézségeket a tanárok számára, fontos, hogy ezek leküzdésében motiváltak legyenek.
(Forrás: eduline)
 
2020.08.03.
81 ezren kaptak eddig diplomát idén a nyelvvizsgamentesség miatt
A gazdaságvédelmi akcióterv első intézkedései között szerepelt, hogy akik augusztus 31-ig záróvizsgát tettek vagy tesznek, nyelvvizsga nélkül is megkaphatják diplomájukat. A rendelkezés a doktori képzések kivételével minden képzési formára - a korábbi főiskolai és egyetemi képzésekre, az alapképzésekre, a mesterképzésekre, az osztatlan képzésekre és a felsőoktatási szakképzésekre is - vonatkozik, a finanszírozási formától függetlenül.
(Forrás: eduline)
 
2020.08.03.
Visszafogottabbak lesznek az idei gólyatáborok
Rendhagyó szabályok és óvintézkedések mellett fognak zajlani az idei egyetemi gólyatáborok - már ahol megtartják őket. Kötelező lesz a maszk viselése, a kihelyezett fertőtlenítők használata, és a csapatépítő játékok közül kimarad többek között a szoborcsoport alkotás, az egymás testéről evés, illetve minden olyan feladat, ahol a gólyák túl közel kerülhetnének egymáshoz.
(Forrás: eduline)
 
Sajtófigyelő
2023.11.21.
A pályakezdő pedagógusok mellett áll Balatoni Katalin
Maga is átélte, milyen érzés kezdő pedagógusnak lenni, ezért jól ismeri a pálya nehézségeit – jelentette ki a lapunknak adott interjúban Balatoni Katalin, a Belügyminisztérium köznevel...
(Forrás: Magyar Nemzet)
--
2023.11.21.
Plakátkampányt indít a kormány az iskolákban
A védelem online is megillet! Kérdezz, szólj, jelezz! - ezek a legfontosabb üzenetei azoknak az iskolai plakátoknak, amelyeket a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) jogsegélyszolg...
(Forrás: Eduline)
--
2023.11.21.
Státusztörvény: nem taníthatnak óraadóként tovább a felmondó pedagógusok?
Szeptember 29-ig kellett nyilatkozniuk a pedagógusoknak, hogy elfogadják-e a státusztörvény alapján írt munkaszerződésüket. Rétvári Bence államtitkár úgy nyilatkozott, hogy 1205 pedagó...
(Forrás: Eduline)
--
2023.07.17.
Oszkó Péter: Nagyon nagy bajban vagyunk, ha saját pedagógusaink bérét sem tudjuk kifizetni
ZÁMOMRA A LEGBOSSZANTÓBB ÁLLÍTÁS, HOGY A SAJÁT OKTATÁSI RENDSZERÜNK FOLYAMATOS MŰKÖDÉSI KÖLTSÉGÉNEK FINANSZÍROZÁSÁHOZ UNIÓS ADÓFIZETŐK PÉNZÉRE VAN SZÜKSÉGÜNK, miközben vannak...
(Forrás: Index)
--
2023.07.15.
Ilyen se volt még: 171 oktató állt ki a Zeneakadémia autonómiájáért
Alulírott előadó- és alkotóművészek, kutatók és zenepedagógusok, mint a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem oktatói az alábbi közleményt kívánjuk a közvélemény és a fenntartó Kultur...
(Forrás: Index)
--
2023.07.15.
„Egy mérhetetlenül szelektív törzsi társadalom öngyilkos reflexiója saját magára” – Lannert Judit oktatáskutató a státusztörvényről
Miért beszél mindenki tanárhiányról, amikor átlagosan tíz általános iskolás gyerek jut egy pedagógusra? Mi a tanárok és mi a megrendelő, a lakosság felelőssége a magyar oktatás szétes...
(Forrás: szabadeuropa.hu)
Címkék
agresszió civilek család digitális nemzedék együttműködés erkölcs esélyegyenlőség esélyek felelősség film filmklub generációk gyerekek gyermekvédelem hátrányos helyzet IKT integráció irodalmi mű feldolgozása iskola iskola és társadalom kapcsolatok kommunikáció konferencia konfliktuskezelés kreativitás kutatás könyvajánló közösség módszerek OFOE oktatás oktatáspolitika osztályfőnöki szerep pedagógia pedagógus pedagógusok pályázat rendezvény szabályok szakmai szervezet szülő szülők tanulás tanár-diák kapcsolat tehetséggondozás társadalom történelem verseny virtuális kongresszus ünnep